PUHUUKO JUMALA KORONAN KAUTTA?

TulostusversioTulostusversio

Inspiraation tähän kirjoitukseen antoi kolumni, jonka eräs kirkkomme johtavassa asemassa olevista henkilöistä kirjoitti muutama viikko sitten maakuntalehdessämme. Kolumnissaan tuo kirjoittaja kritisoi joitakin teologisia tulkintoja, joita koronaan liittyen on esitetty. Noissa tulkinnoissa on esitetty, että korona olisi Jumalan rangaistus ja lopun aikojen merkki. Kolumnin kirjoittaja piti noita tulkintoja kehnoina ja päättöminä.

Kolumnin kirjoittaja ei yrittänytkään antaa sen kummempaa teologista selitystä koronalle. Kirjoituksessa tuotiin kuitenkin esille ajatus, että maailmassa on miljoonia eri virustyyppejä, joista parikymmentä aiheuttaa tauteja ihmisille. Eli kaikella tällä haluttiin antaa kuva, että korona vaan nyt sattuu olemaan yksi tuollainen virus, joka juuri nyt sattui puhkeamaan. Lisäksi jonkinlaisena teologisena johtopäätöksenä tuotiin esille ajatus, että usko Jumalaan voi korona-aikanakin motivoida pitämään huolta heikoimmista, ja antaa myös toivoa, että elämä on suuremmissa käsissä.

No ainakin itselleni tuollainen tulkinta jätti aika ympäripyöreän kuvan Jumalasta Kaikkivaltiaana. Olen huomannut, että viime vuosina kirkkomme johtavat teologit ja tavalliset rivipapitkin alkavat entistä enemmän torjua ajatusta, että Jumala millään tavalla puhuisi ihmisille vaikeuksien tai vitsauksien kautta. Jumalasta yritetään tehdä niin lepsu pullamössö kuin mahdollista. Jopa joulupukkikin alkaa tuntua noiden jumalatulkintojen rinnalla julmalta hahmolta! Eikös joulupukistakin sanota, että hän lähettää näin joulun alla ikkunoittemme taakse tonttuja, jotka arvioivat olemmeko kilttejä ja voiko meille tuoda lahjoja! Sitä vastoin Jumalan ei sallittaisi millään tavalla kontrolloida elämäämme ja puuttua siihen.

Minun Raamattuni Jumala on toki rakastava Isä, mutta Hän on myös Isä, joka tahtoo varoittaa, nuhdella, pysäyttää ihmislapsia, etteivät he ajautuisi väärälle tielle ja jopa vielä pahempaan eli iankaikkiseen tuhoon. Löydän Raamatustani monia kertomuksia siitä, kuinka Jumala lukemattomia kertoja yritti jopa vaikeuksien ja vitsauksien kautta pysäyttää ihmiset, että he palaisivat oikealle tielle. Uskon, että Jumala myös koronan kautta yrittää pysäyttää ihmisiä miettimään, mikä elämän tarkoitus on ja etsimään elävää yhteyttä Jumalaan. Ja näinhän muuten monen kohdalla on jo tapahtunutkin.

Jeesuksesta yritetään tehdä tämän ajan teologisissa tulkinnoissa niin lepsu kuin mahdollista. Jeesus on toki täynnä armoa ja totuutta, mutta omasta Raamatustani löydän Hänestä myös toisenlaisia piirteitä. Kun Jeesus eräänä päivänä lähetti 72 opetuslastaan ympäristön kyliin saarnaamaan evankeliumia ja parantamaan sairaita, Hän samalla antoi tietää, että jos jossakin kylässä tai kaupungissa heitä ei otettaisi vastaan, jopa Sodoman on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin tuon kylän tai kaupungin! Nykyään tuntuu siltä, että jos Raamatun mukaista sanomaa ei oteta vastaan, niin madalletaan sanoman tasoa, eli saarnataan niin, että synnissä elävät kylät ja kaupungit eivät siitä loukkaannu!

Tänä päivänä yritetään teologiemme taholta vaientaa pieninkin vihjaus siitä, että olisi tehtävä parannus! Jos Jumala ei muka puhu koronan tai muiden tämän ajan vitsauksien kautta, kuinka nuo arvon teologit selittävät vitsaukset, jotka seuraavat, kun Karitsa avaa esim. neljännen sinetin. Ilmestyskirja 6:7, 8 kertoo: ”Kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin neljännen olennon äänen sanovan: ’Tule.` Samassa minä näin kellanvihreän hevosen. Sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja sitä seurasi Tuonela. Niiden valtaan annettiin neljäsosa maata, niille annettiin valta tappaa miekalla, nälällä, rutolla ja maan petojen avulla.”

Yksi tuon sinetin mukanaan tuomista vitsauksista on rutto, jonka rinnalla tämän päivän korona tuntuu pieneltä yskältä. Uhrien lukumäärää tuolloin ei enää mitatakkaan miljoonissa, vaan miljardeissa. Kun noiden sinettien avaaminen tulevaisuudessa tapahtuu, varmasti monet kirkon johtajat, piispat ja teologit selittelevät, että Jumalalla ei ole mitään tekemistä näiden vitsausten kanssa. Kuitenkin minun Raamattuni selvästi sanoo, että itse Karitsa, Herra Jeesus Kristus avaa tuon sinetin!

Tuossa alussa mainitsemassani kolumnissa ollut vaihtoehtoinen ”selitys” koronan tarkoitukselle on puolestaan minun ajattelussani kehno ja päätön. Jos Jumala haluaisi motivoida ihmiskuntaa pitämään huolta heikommista, niin tekisikö hän sen niin, että antaisi ensin miljoonien kuolla virukseen ja kymmenien miljoonien kärsiä taudin kourissa. Eiköhän Hänellä olisi siihen helpompiakin konsteja. Hänhän olisi silloin kuin entinen koiran omistaja, joka mietti kuumeisesti, miten hän voisi ilahduttaa koiraansa. Niinpä hän viimein keksi oivallisen konstin. Hän alkoi hakata koiraansa silmittömästi kepillä, ja kun hän viimein lopetti, niin koira ilahtui!

No, varmasti koiran olisi saanut iloiseksi mukavammallakin konstilla. Ja hieman epäilen, oppiiko ihmiskunta pitämään huolta heikommista, silloin kun on todella kyse omasta selviytymisestä. Sehän saatetaan jo testata tulevissa rokotejonoissa. Jos todella toimivia ja tehokkaita rokotteita onkin vain rajoitettu määrä, kuinkahan moni sanoo jonossa takanaan seisovalle. ”Ole hyvä, ota sinä tuo ainut jäljellä oleva rokote, minä jään odottamaan omaani.” Tai sanovatko rikkaat länsimaat tänä päivänä, että antakaa ensiksi nuo vasta kehitetyt rokotteet köyhille kehitysmaille, me kyllä voimme odottaa rauhassa omaa vuoroamme!