Jumala toimii omalla ajallaan ja tavallaan

TulostusversioTulostusversio

Vanhat uskovat käyttivät usein sanontaa ”Jumalan myllyt jauhavat hitaasti”. Kun tutkimme Raamattua, voimme huomata, kuinka totta tuo sanonta onkaan. Jumalan toimintatapoihin ei yleensä ole kuulunut pikakulttuuri. Jumala on pelastushistorian eri vaiheissa ilmoittanut etukäteen, mitä hän tulee tekemään. Nuo Jumalan lupaamat tapahtumat ovat myös aikanaan käyneet toteen, mutta niiden toteutuminen ei todellakaan ole ollut yhden tai kahden päivän juttu.

Jo ensimmäisen ihmiskuntaa kohdanneen suuren tuhon valmisteluaika oli pitkä. Jumalahan ilmoitti vedenpaisumuksesta Nooalle ja Nooan saarnaamisen kautta koko maailmalle hyvissä ajoin. Joidenkin Raamatun tulkitsijoiden mukaan jopa satakaksikymmentä vuotta aikaisemmin, mutta joka tapauksessa vuosia tai vuosikymmeniä aikaisemmin, koska eihän Nooan arkkia rakennettu ihan lyhyessä ajassa. 

Lupaus Messiaan tulosta maailmaan annettiin jo syntiinlankeemuksessa, mutta tarvittiin ensin kokonaisen kansakunnan syntyminen, jonka keskuuteen Jumalan Poika aikanaan lähetettiin! Ja sehän ei tapahtunut yhdessä yössä. Eikä Jeesuskaan tullut yht´äkkiä aikuisena miehenä tähän maailmaan, vaan syntyi ihmislapseksi ja kävi läpi ihmisen kehitysvaiheet kolmekymmenvuotiaaseen saakka.

Pääsiäisen jälkeen, ennen taivaaseen astumistaan, Jeesus käski opetuslasten odottaa Jerusalemissa, kunnes heidän päällensä puetaan voima korkeudesta. Opetuslapset kyselivät malttamattomana: ”Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan”, Apt. 1:6. Jeesus vastasi: ”Ei ole teidän asianne tietää aikoja, eikä hetkiä, jotka Jumala oman valtansa voimalla on asettanut!” Tuosta hetkestä alkoi ns. Pyhän Hengen aikakausi, jolloin evankeliumin sanomaa on julistettu kaikille kansoille, ja tuota aika-kautta on kestänyt jo liki kaksituhatta vuotta!

Kristuksen takaisin tulo ja siihen liittyvät Raamatun ennustamat lopunajan tapahtumat ovat asioita, joita on pohdittu jopa alkuseurakunnan ajoista lähtien. Niitä on pohdittu paljon myös viimeisten vuosikymmenien aikana, ja tullaan varmasti pohtimaan ja arvuuttelemaan aina sinne asti, kunnes kaikki tapahtuu.

Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan puolitoista vuotta sitten, kyseltiin monella taholla, onko nyt lähtenyt profeetta Hesekielin ennustama Goog liikkeelle Venäjän karhun muodossa, päätyen lopulta Israelin vuorille. Henkilökohtaisesti en oikein innostunut tuosta tulkinnasta, enkä ole siitä vieläkään innostunut ja vakuuttunut.

Ainakin itse olen vuosikymmenien aikana tullut huomaamaan, että Jumalan toimintatapoihin kuuluu yllätyksellisyys, jota me ihmiset emme usein osaa ollenkaan arvata. Toki suuret suuntalinjat on ennustettu Raamatussa jo tuhansia vuosia sitten, mutta niiden yksityiskohtainen toteutuminen onkin sitten yllätyksiä täynnä. Juuri silloin kun ihmiskunta jännittyneenä arvailee, mitä seuraavina päivinä ja viikkoina tuleman pitää, mitään ei tapahdukaan, ja juuri silloin, kun mitään ei osata odottaa, tapahtuukin suuria asioita, joiden myötä opitaan jopa uusia sivistyssanoja, kuten tsunami ja korona. Luulenpa, että tällaisia uusia sivistyssanoja tullaan lähivuosinakin oppimaan vielä paljon lisää!

Pietari aavisteli ja varmaankin Pyhän Hengen opettamana tiesi kertoa, että Jeesuksen toinen tulemus saattaakin viipyä odotettua pidempään. Siksi hän selitti toisen kirjeensä kolmannessa luvussa, ettei Herra viivytä lupauksensa täyttymistä, vaan Hän on pitkämielinen meitä kohtaan, eikä tahtoisi, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulisivat parannukseen. On totta, että tässä ajassa synti ja jumalattomuus on suuresti lisääntynyt, mutta emmehän me tiedä, milloin synnin mitta on tullut niin täyteen, että Jumalan tuomiot viimein alkavat toteutua.

Lapsuuteni maaseudulla ja maalaistalossa asuneena muistan, kuinka ollessamme heinä- ja viljapelloilla töissä, taivaanrannalle alkoi usein kerääntyä uhkaavia sade- tai ukkospilviä. Tuo näky ei suinkaan saanut työmiehiä lopettamaan työtään niin, että olisi jääty odottamaan, milloin sade ja myrsky alkaa. Ei, vaan päinvastoin, se sai työmiehet sitä ahkerammin uurastamaan, että saataisiin mahdollisimman pian jo valmiiksi kaadettu heinä tai vilja korjuuseen. Kun näemme tässä ajassa uhkaavien pilvien kertyvän ih-miskunnan taivaalle, älkäämme jääkö lamaantuneina paikoillemme, vaan saakoon se meidät Herran palvelijoina entistä innokkaammin korjaamaan kypsää viljaa talteen.

Jumala ei ole siis toteuttanut pikakulttuuria myöskään Jeesuksen toisen tulemuksen suhteen. Mutta olkaamme kärsivällisiä, koska eräässä vaiheessa Jumalakin Raamatun ennustusten mukaan toimii nopeasti. Roomalaiskirjeen 9:28 sanoo: ”Sillä sanansa on Herra toteuttava maan päällä lopullisesti ja äkkiä.” Myös Jeesus ennusti: ”Ellei niitä päiviä olisi lyhennetty, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden ne päivät lyhennetään”, Matt. 24:22.

Saa siis vaikutelman, että kun Jumalan aikataulu lopulta täyttyy, kaikki alkavat tapahtua nopeasti ja lyhennetyssä aikataulussa.