Mainostaako vai ei?

TulostusversioTulostusversio

MAINOSTAAKO VAI EI?

Joitakin vuosia sitten eräässä maallisessa lehdessä joku kolumnisti kirjoitti hieman kritisoivaan sävyyn, kuinka kirkko ja seurakunnat eivät käytä hyväkseen nykyajan mainosmaailmaa ja mainosalan ammattilaisten keinoja sanomansa kuuluville saamiseen. Kirjoittaja kiinnitti huomiota siihen, kuinka esim. hiljaisella viikolla ja pääsiäisaikaan on paljon ihmisiä liikenteessä seurakuntien tilaisuuksissa. Milloin olisikaan parempi aika sanomansa mainostamiseen!

Tuo kirjoitus oli sinänsä hyväntahtoisesti kirjoitettu ja jopa kannustavaan sävyyn. Kirjoittaja jopa väitti, että jos kyseessä olisi jokin maallinen firma, niin se kyllä osaisi hyödyntää vaikkapa mainostoimistojen hyväksikäytön tällaisina sanoman kannalta tärkeinä viikkoina.

Toki tällaiset mielipiteet ja neuvot ovat tervetulleita. Totta kai mainonnalla saadaan nykyään paljon aikaan ja ovathan seurakunnatkin ja kristilliset järjestöt hyödyntäneet mainontaa esim. erilaisissa missiotapahtumissa. Ja onhan näin saavutettu myös paljon ihmisiä seurakuntiin ja jopa uskonyhteyden löytämiseen.

Mutta tuon kolumnin luettuani jäin kuitenkin miettimään, että kyse taitaa olla sittenkin hieman kaksipiippuisesta jutusta. Sopiiko kristillinen sanoma ja tämän ajan mainosmaailman keinot parhaalla tavalla yhteen? Mainosmaailmahan lähtee siitä, että tuote yritetään saada näyttämään mahdollisimman houkuttelevalta, jopa niin, että mainostettavasta tuotteesta tuodaan esille vain myönteisiä asioita. Raamatun sanoma tuo kuitenkin selvästi esille koko totuuden.

Kuinka mainosmies muotoilisi puoleensa vetäväksi Raamatun ja Jeesuksen itsensä esille tuomat totuudet uskossa elämisestä? Miten saisi houkuttelevaksi esim. Jeesuksen sanat: ”Joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias”? Tai miltä kuulostaisi mainoslauseeksi tällaisena inhimillistä viisautta korostavana aikana Paavalin sanat: ”Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat!”

Kun ajattelemme kristillisen uskon tärkeimmän viikon, hiljaisenviikon ja pitkäperjantain sanomaa, ei sieltä välttämättä taitaisi myöskään saada kovin paljoa puoleensa vetävää kuvamateriaalia. Kuvat verille ruoskitusta tai ristillä riippuvasta Kristuksesta eivät taida olla tämän ajan ihmiselle mitään kiehtovinta katseltavaa. Jeesuksen ulkomuodosta ennusti jo profeetta Jesaja aikanaan, 52: 13-14: ”Niin runneltu, ei enää ihmisen kaltainen oli hänen muotonsa, hänen hahmonsa ei ollut enää ihmislasten hahmo.” Eihän veren mainitseminen ole enää niin suosittua kristillisessä julistuksessakaan, harvoin tuota sanaa kuulet esim. uusimmissa hengellisissä lauluissa. Voisi sanoa suoraan, että veren sanoma ei myy!

Eikä Jeesus itsekään ollut kovin innokas käyttämään hyväkseen hänelle tarjoutunutta mainoskanavaa. Evankeliumit kertovat, kuinka juuri ennen viimeistä pääsiäistään, Jeesus oli herättänyt Lasaruksen kuolleista. Jeesus oli myös ratsastanut aasilla Jerusalemiin suuren kansanjoukon juhliessa. Jeesus oli maalli-sen suosionsa huipulla, oli otollinen aika ryhtyä lyömään mainosrumpuja.

Niinpä jotkut kreikkalaisetkin, jotka olivat tulleet ylös Jerusalemiin pääsiäisen viettoon, halusivat nähdä Jeesuksen. He menivät Jeesuksen opetuslasten Filippuksen ja Andreaan luo, sanoen: ”Me haluamme nähdä Jeesuksen.” Filippus ja Andreas menivät kertomaan sen Jeesukselle. Jeesuksen vastaus ei ollut kuitenkaan innostusta herättävä: ”Jos ei nisunjyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin, mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää.” Eipä tuostakaan opetuslapset saaneet hyvää iskulausetta suunnittelemaansa banderolliin.

No, totta kai evankeliumin sanomaa jokainen saa mainostaa ja tuoda esille parhaaksi katsomallaan tavalla, ei kai Jumala sitä pahalla katso. Mutta meidän on syytä pitää mielessä, että emme samalla vesitä mitään evankeliumin totuudesta. Tärkeää, että emme julista evankeliumia ilman veren sanomaa, anteeksiantamusta ilman parannuksen tekemistä, uskoa ilman uudestisyntymistä ja Pyhää Henkeä, eikä taivasta ilman helvettiä.

Joka tapauksessa meillä kristityillä on maailman paras tuote, mainostettiinpa sitä tai ei! Jeesuksen ristillä vuodattaman veren voima ja pääsiäisaamun ylösnousemuksen ihme ovat voittamattomia asioita. Oikeastaan ei ole väliä, saadaanko niistä iskeviä ja myyviä mainoslauseita vai ei, mutta tärkeintä on, että ne saavat aikaan minkä tahansa muutoksen ihmisen elämässä. Tästä muutoksesta miljoonat ja taas miljoonat ihmiset ovat todistamassa kaikkialla maailmassa ja he ovat eläviä mainosjulisteita tässä maailmassa! Totuushan on joka tapauksessa, että näkyvin mainos, jota eniten luetaan ja seurataan, ovat uskovat ihmiset. Panee ainakin itseni hieman mietteliääksi!