51. Seitsemännen sinetin avaaminen

Ennen kuin Karitsa avaa seitsemännen sinetin, tapahtuu joitakin merkittäviä asioita. Ensiksikin kerrotaan neljän enkelin pitävän kiinni maan neljää tuulta, etteivät ne pääsisi vahingoittamaan maata ja merta. Ilmeisesti on kyse aivan kirjaimellisesti luonnonvoimista, joille annetaan tästä lähtien valta yhä enemmän kohdistaa tuhonsa luomakuntaan.

Sen jälkeen merkitään sinetillä kaksitoista tuhatta Jumalan palvelijaa jokaisesta Israelin sukukunnasta, eli yhteensä sata neljäkymmentä neljä tuhatta. Ymmärrän, että kyse on kirjaimellisesti israelilaisista sukukunnista valittuja, jotka jatkavat vielä evankeliointia sen jälkeen, kun pakanakristityistä koottu luku on täyteen tullut, (Room. 11:25). Muitakin selityksiä näille merkityille on annettu, mutta en käy niitä tässä yhteydessä sen kummemmin kommentoimaan. Ehkä useimmat ovat kuitenkin törmänneet Jehovan todistajien väärään selitykseen. Hehän selittävät tuon luvun tarkoittavan niitä Jehovan todistajia, jotka pääsevät taivaaseen, mutta valitettavasti tuo luku on tullut jo ajat sitten täyteen! En tiedä, onko heillä enää myytävänä iankaikkisuuteen muuta kuin joitakin seisomapaikkoja jossakin sivukatsomossa….!

On merkille pantavaa, että tuosta luettelosta puuttuu Daanin heimo. Sen tilalle on otettu Joosefin poika Manasse. Miksi Daan puuttuu, jää varmaa vastausta vaille, mutta joka tapauksessa juuri Daanin heimo läksi palvelemaan epäjumalia jo Tuomarien ajoista lähtien ja jatkoi sitä pakkosiirtolaisuuteen saakka (Tuom. 18:30,31)! Ilmeisesti tähän liittyen kirkkoisä Irenaeus ( eli noin 150-200 jKr. ) tulkitsi, että Antikristus on Daanin heimosta lähtöisin oleva juutalainen.

Tämän jälkeen Johannekselle näytetään valtaistuimen ja Karitsan edessä seisova suuri joukko, ”jota ei kukaan voinut lukea”. Tuo joukko koostuu kaikista kansanheimoista, kansoista, sukukunnista ja kielistä. Ymmärrän tuon joukon tarkoittavan niitä uskovia, jotka tuossa vaiheessa yhtäkkiä temmataan pois maan päältä, kuten Paavali tuon asian selittää tessalonikalaisille ja korinttolaisille (1.Tess. 4:13-17, 1.Kor. 15:51). Kyse on siis kaikista uskossa Kristukseen kuolleista, sekä tuolla hetkellä uskossa olevista kristityistä.

Mielenkiintoinen yksityiskohta tuossa kertomuksessa on, että eräs vanhimmista tuli ja kysyi Johannekselta, ymmärsikö hän, mistä tuo suuri joukko oli tullut. Johanneksellehan näytettiin lukemattomia ilmestyksiä ja näkyjä, mutta minkään muun kohdalla ei tarkistettu, että Johannes varmasti ymmärsi näkemänsä. Mutta nyt, kun Kristukselle kaikista rakkain asia, eli Hänen morsiamensa saapuu taivaaseen, on luonnollista, että se halutaan esitellä!

Kuten aikaisemmilla sivuilla olen maininnut, jos uskovien ylösotto sijoitetaan Ilmestyskirjan neljännen luvun alkuun, seuraa erittäin suuria vaikeuksia tämän kohdan selittämiselle. Monesti olen kuullut sanottavan, että maailmaan tulee uskovien ylösoton jälkeen valtava herätys, jossa satoja ja satoja miljoonia ihmisiä tulee uskoon. Vuosikausia mietin, mihin ihmeen Raamatun kohtaan tuollainen ennustus perustuisi, kunnes viimein käsitin, että se perustuu tuon tempauksen ajankohdan väärään sijoittamiseen. Eli jos tempaus olisi kohdassa Ilm. 4:1, silloinhan todellakin seitsemännen luvun mukaan tulisi vielä suuresta ahdistuksesta taivaaseen niin suuri joukko pelastuneita, ettei heitä voisi lukea. Kuitenkaan tämä ei ole sopusoinnussa muun Raamatun todistuksen kanssa. Kun ylkä saapui ja viisaat neitsyet menivät hänen kanssaan häihin, ovi suljettiin, eikä sinne päästetty edes noita viittä tyhmää neitsyttä, (Matt. 25:1-13)!

Itse seitsemännen sinetin avaaminen aiheuttaa taivaassa äänettömyyden, jota kestää noin puoli hetkeä. Kuinka pitkä tuo aika tarkalleen on, jää lopultakin arvoitukseksi; puoli tuntia vai jotakin aivan muuta? Viimeisen sinetin avaamisen myötä annetaan seitsemälle enkelille seitsemän pasuunaa. Vielä mainitaan suitsukkeista, joita lisätään pyhien rukouksiin kultaiselle alttarille. On mahtava huomata, että meidän kaikki rukoukset ovat todellakin nousseet kattoa korkeammalle! Ne ovat jo nyt Jumalan valtaistuimen edessä kultaisella alttarilla! Mielenkiintoinen on myös se vaikutus, minkä alttarin tulen heittäminen saa aikaan maan päällä. Siinä on jotakin esimakua Jumalan tulevista tuomioista ja vihasta!