70. Pedon Luku

Pedon luvun arvoitusta on pohdittu vuosisatojen ajan, aina alkukirkosta lähtien. Perinteinen ratkaisutapa on ollut laskea eri nimien lukuarvoja. Niin heprean kuin kreikan kielessä eri aakkosilla on oma lukuarvonsa, ja näin ollen on yritetty laskea jonkun henkilön nimen lukuarvo (esim. tietyn keisarin, paavin, Hitlerin jne.)

Itse en usko ratkaisun löytyvän tällä tavalla, lähinnä kahdesta syystä. Ensiksikin tuolla tavalla saadaan lukuarvo 666 lähestulkoon mistä tahansa nimestä, riippuen mikä muoto nimestä otetaan. Otan vaikka malliesimerkiksi oman nimeni. Otetaanko muoto Jouko vai Jouko Koistinen vai Jouko Tapani Koistinen, vaiko vielä pastori Jouko Tapani Koistinen? Toiseksi tuossa tapauksessa vastauksen kysymykseen saisi vain kreikan kielen asiantuntijat. Tuossa kohdassa kylläkin sanotaan, että ”jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun”. En kuitenkaan usko, että siinä tarkoitetaan mitään tällaista spesifioitunutta tietämystä. Eikö raamatun sana anna mieluumminkin ymmärtää, että Jumalan salaisuudet ilmoitetaan jopa lapsenmielisille (Matt. 11:25). Tuo ymmärrys ja viisaus johon tuossa kohdassa viitataan, tarkoittaa mieluumminkin Pyhän Hengen antamaa sydämen viisautta.

Itse ymmärrän tuon luvun tarkoittavan kolmea kuuden numeron sarjaa. Ensimmäinen numerosarja on todennäköisesti jokaisen syntymäaika, eli sama, joka meillä on jo nyt omassa henkilötunnuksessamme. Tällä hetkellä meillä suomalaisilla on toisessa sarjassa viisi merkkiä, vaikka usein luulemme siinä olevan vain neljä. Nimittäin välimerkkihän on myös merkitsevä, sillä erotetaan eri vuosisadoilla syntyneet. 1800-luvulla syntyneillä se oli +, meillä 1900-luvulla syntyneillä -, ja 2000-luvulla syntyneillä A. Näin ollen voisimme sanoa, että meillä Suomessa ihmisen luku on kuusikymmentäviisi. Kun ajatellaan, että samaan henkilörekisteriin laitetaan kenties suurin osa maailman väestöstä, tarvitaan toki pitempi lukusarja kuin meidän nykyinen.

Tuosta luvusta 666 käytetään Ilmestyskirjassa (Ilm. 13:16-18) useampaa määritelmää. Ensiksi sanotaan, että merkki, jonka ihmiset ottavat on pedon nimi tai sen nimen luku. Sitten kehotetaan laskemaan pedon luku; sillä se on ihmisen luku. Nykyinen kirkkoraamattumme lisää ”eräs” sanan ja kääntää ”erään ihmisen luku”. Kuitenkin vanha Biblia, vuoden 1938 käännös ja Raamattu Kansalle käännös käyttävät yleistä, epämääräistä ilmaisua ”ihmisen luku”. (Kreikan kielessä ei ”ihminen” sanan edessä ole joka tapauksessa mitään artikkelia).

Merkin ottamiseen liittyy vielä tiettyjä yksityiskohtia. Ensiksikin annetaan ymmärtää, että ihmisen täytyy olla itse aktiivinen toimija: ”jos joku ottaa sen merkin” (14:9) tai ”se saa kaikki… panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa” (13:16). Asiaa korostetaan vielä voittajien osalta Kristuksen saapuessa: ”jotka…eivät ottaneet sen merkkiä otsaansa tai käteensä” (20:4). Kukaan ei siis saa merkkiä ikään kuin vahingossa tai tietämättään. (Tietysti hieman vastausta vaille jää, kuinkas sitten pienet lapset?). Joka tapauksessa merkin ottaminen on ratkaiseva kriteeri iankaikkista elämää ajatellen. Yksikään merkin ottaja ei pääse iankaikkiseen elämään (14:9-11)!

Merkin ottamisen suhteen on siis kyse tietoisesta valinnasta. Usein kuulee jonkun uskovan kyselevän pelokkaana, voiko tuon merkin ottaa tietämättään? Siinä vaiheessa kun merkki tulee, on se jokaiselle yhtä selvä valinta kuin esim. alkuseurakunnan aikana oli uskoville, kumartavatko he keisaria jumalana ja kieltävät samalla Kristuksen herruuden vai eivät. Kukaan ei tehnyt sitä vahingossa. Me voidaan huoletta käyttää kaikkea nykyajan tekniikan mukanaan tuomaa, olipa kyse luottokorteista, henkilöturvatunnuksista, biopasseista jne. Kun tuo aika ja merkki tulee, Herran omat sen kyllä varmasti tunnistavat.

Milloin tuo merkki tulee? Tuleeko se ennen uskovien ylösottoa vai jälkeen? Tuohon kysymykseen en ole yksinkertaisesti löytänyt varmaa vastausta raamatusta, vaikka kuinka olen yrittänyt tutkia. Eikä tuo asia minua niin hirveän paljon mietitytä eikä huolestuta, Herra pitää kyllä omistaan huolen! Sen verran olen mielestäni kuitenkin ymmärtänyt, että merkin täytyy olla jo Israelille annetun viimeisen vuosiviikon (seitsemän vuotta) ensimmäisellä puoliskolla, koska lasisella merellä sanotaan olevan niiden, jotka ovat mm. saaneet voiton ”nimen luvusta” (15:2).